Назад
Новини

Реорганізація підприємства:
виділ як вихід з кризової ситуації

Виділ – це особлива форма реорганізації підприємства, яка полягає у створенні нової юридичної особи шляхом передачі частини майна та обов’язків від підприємства, що реорганізовується.

Оптимізувати бізнес структуру та/або оподаткування, зменшити або розподілити ризики між підприємствами, перевести активи на іншу особу – саме такі цілі можуть бути досягнуті шляхом виділу.

Під час ведення бізнесу в Україні трапляються випадки, коли виділ може бути найбільш оптимальним виходом із кризової ситуації. Розглянемо на прикладі.

Підприємець створив компанію, розпочав власну справу. По малу, по трохи розвиває свій бізнес. Спочатку великих цілей не було. Контролюючі та правоохоронні органи не цікавились такими невеликими оборотами. Підприємець, особливо не переймаючись, вів достатньо чесно свої справи, оформлював належним чином майно на власну компанію, працевлаштовував на неї працівників, укладав відповідні контракти із постачальниками та замовниками.
І ось компанія досягнула того успішного рівня, коли нею почали цікавитися. Нажаль, на сьогодні так складається, що працівники правоохоронних та контролюючих органів не можуть спокійно спати, коли їм стає відомо про великі суми, навіть якщо відсутні сумніви, що це цілком законний бізнес процес.

Ні для кого вже не секрет, що для зменшення ризиків від ведення бізнесу активи мають бути відокремлені від операційної компанії. Найбільш простим рішенням для цього є створення двох компаній, одна з яких є власником основних засобів, корпоративних прав та інших активів, а інша компанія здійснює поточну господарську діяльність.

Але доволі часто усвідомлення щодо необхідності відокремлення активів до власників бізнесу приходить трохи згодом, коли вже виникла певна загроза втрат від господарської діяльності.

І ось наш підприємець стикається з проблемою, коли штучно створюються якісь ризики зупинення бізнесу через обшуки, які в такому випадку можна назвати «ознакою успіху», арешти майна, безпідставні штрафні санкції, інші негативні втручання держави в його бізнес. Нескладно зрозуміти, з якою метою проводяться такі дії з боку посадових осіб. І тут, якщо вчасно не вирішити таку проблему, втрати активів можуть бути значними та призвести зокрема й до банкрутства.

Для зменшення ризиків підприємець шукає варіанти переведення активів на іншу юридичну особу, для того, щоб у разі посилення тиску на його бізнес, можна було безперешкодно «включити» нову компанію та не втратити активи.

Відчуження активів, як правило, має наслідком податкове навантаження. А коли вартість таких активів значна та по суті кінцевий бенефіціар цих активів не змінюється, звичайно підприємець не розраховує на такі витрати.
Так, продаж майна оподатковується податком на додану вартість у розмірі 20 %.

Вихід є. І це саме реорганізація шляхом виділу. Під час виділу юридична особа, що реорганізовується, передає новій юридичній особі, що створюються внаслідок виділу, частину свого майна. На сьогоднішній день такий перехід активів не оподатковується. Учасниками нової компанії стають ті ж самі учасники компанії, що реорганізовується, з тим самим розподілом часток у статутному капіталі.

Виділ не є підставою для проведення перевірки податковою інспекцією або іншими контролюючими органами.

Таким чином, виділ в подібних ситуаціях може бути єдиним оптимальним варіантом вирішення проблем та зменшення ризиків.

Втім, варто розуміти, що це доволі складний процес, який включає декілька етапів.
Одним із складних факторів є правильне складання розподільчого балансу, для чого бажано залучити й бухгалтера, й аудитора, й профільного юриста, який забезпечить вірне складання установчих документів та відповідних рішень, що подаються державному реєстратору.

Певні особливості встановлені законодавством для окремих видів організаційно-правових форм юридичних осіб, зокрема й для ТОВ. Під час виділу обов’язковим є повідомлення кредиторів ТОВ та розгляд їх вимог, що займає близько двох місяців. При чому виділ товариства не може бути завершеним до задоволення вимог, заявлених кредиторами.

Варто також розуміти, що юридична особа, що створюється внаслідок виділу, несе субсидіарну (додаткову) відповідальність за зобов’язаннями компанії, з якої здійснено виділ, які не перейшли до новоствореної компанії за розподільчим балансом. Тому для повного виведення активів з-під можливого негативного впливу, пов’язаного з первинною компанією необхідні додаткові дії.

Складність самої процедури виділу доволі часто стає перешкодою для власників бізнесу розпочати таку процедуру, що у підсумку призводить до додаткових втрат.

Та хоча, на практиці виділ останнім часом трапляється нечасто, в багатьох випадках він може бути оптимальним варіантом виходу з проблемної ситуації. З огляду на важкі часи «коронакризи», радимо мати на увазі такий інструмент, передбачений законодавством України.


Партнер
Олексій Зайцев
Детальніше
Новини 23.05.2022

Відновлення податкових перевірок в умовах воєнного стану:
огляд положень законопроекту №7360

«12» травня 2022 року Верховною Радою України було проголосовано проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану (далі – законопроект №7360) та прийнято у цілому відповідний закон. Станом на день написання цього огляду цей закон […]

Детальніше
Новини 31.03.2022

Український юридичний ринок об’єднався: спільна позиція щодо співпраці з міжнародними компаніями, які продовжують вести бізнес в росії

У продовження ініціатив АПУ більше ніж 70 провідних юридичних фірм об’єдналися і висловили позицію про припинення надання юридичних послуг міжнародним компаніям, які все ще ведуть бізнес та зберігають свою присутність в РФ. Водночас ми вітаємо всі спроби українського менеджменту іноземних компаній донести необхідність виходу з ринку країни-агресора та прагнення підтримки України значною фінансовою, військовою та […]

Детальніше
Новини 10.03.2022

НБУ відкрив спецрахунки для гуманітарних цілей та сбору коштів на потреби армії

Рахунки використовуватимуться для зарахування благодійної допомоги з України та з-за кордону.

Детальніше

Читайте всі новини KROLEVETSKYI and Partners на цій сторінці

Всі новини
Call Now Button